SIGURNOST KAO VIZIJA, ZAŠTITA KAO MISIJA, CILJ
DA LI JE ADEKVATNA POSTOJEĆA ZAŠTITA DECE U OBRAZOVNIM USTANOVAMA?
Ima li nešto više što bi trebalo ozbiljno da alarmira stručnu i širu javnost?
Ako je prioritet svakog društva da stvori bezbedne uslove u obrazovnim ustanovama, u kojima boravi veliki broj dece i omladine, zašto su one danas postale poligoni za razne incidente, počev od fizičkih obračuna, konzumiranja alkohola i opojnih droga, sve do najozbiljnijih kriminalnih aktivnosti čiji smo svedoci?!
Zašto se učenici/deca nedozvoljeno snimaju, pa se scene nasilja, pornografskih i drugih kompromitujućih sadržaja objavljuju na društvenim mrežama itd?!
Koraci do „Bezbedne škole“
Da bi podigli bezbednost u obrazovnim ustanovama neophodni su još i:
Integracija sistema bezbednosti omogućava brzu detekciju i reakciju na incidente. Integracijom sistema i njihovim povezivanjem sa centrom za nadzor, odgovor na hitne situacije postaje brži i efikasniji. Hitni pozivi i obaveštenja se automatski prosleđuju relevantnim nadležnim organima.
Centralizovani nadzor omogućava bolje praćenje aktivnosti u i oko škole. Ovo pomaže u prevenciji incidenata i identifikaciji potencijalnih pretnji.
Internet platforma treba da integriše svu normativu: zakone, pravilnike, procedure i ostalu dokumentaciju relevantnu za obrazovne ustanove, zajedno s mogućnošću prijave incidenata. Ovo uključuje centralizaciju informacija, pravnu usklađenost, transparentnost, efikasnost upravljanja, brza ažuriranja, poboljšanu saradnju, efikasnu incidentnu prijavu, analizu i praćenje, obaveštenost zaposlenih, naprednu pretragu, obuku i edukaciju osoblja, smanjenje pravnih rizika, pouzdanost i sigurnost, prilagodljivost, kontinuiranu podršku korisnicima, i druge. Ova platforma je ključna za obezbeđivanje usaglašenosti sa propisima, unapređenje efikasnosti, i očuvanje integriteta obrazovnog sistema.
Centralizacija omogućava bolje upravljanje resursima kao što su kamere, alarmi i pristupne kontrole. To rezultuje boljom efikasnošću i smanjenjem troškova.
Integracija sistema omogućava prikupljanje podataka o bezbednosti svih obrazovnih ustanova uključenih u projekat tokom vremena. Ovi podaci se mogu koristiti za analizu i identifikaciju obrazaca, što može pomoći u donošenju informisanih odluka za unapređenje bezbednosti svim zainteresovanim stranama: Ministarstvu prosvete, MUP-u, lokalnoj samoupravi, socijalnim službama, obrazovnoj ustanovi …
Standardizacija sistema tehničke zaštite za sve obrazovne ustanove eliminiše nepotrebnu raznolikost opreme i tehnologije, što olakšava održavanje i upravljanje. Omogućava bolju kontrolu troškova jer se može koristiti ista ili kompatibilna oprema na svim obrazovnim ustanovama, smanjujući troškove nabavke i obuke osoblja, veću interoperabilnost između različitih sistema, olakšava integrisanje različitih komponenti različitih proizvođača sigurnosnih kamera, sistema za kontrolu pristupa i alarmnih sistema sa istim standardima i protokolima, konektivnost sa nadzornim centrima, čime se smanjuje i rizik od propusta u sigurnosnom sistemu.
Edukacija se odnosi na bezbednosna pravila i procedure a obuka za upravljanje svim vrstama rizika, sistemima bezbednosti i hitnim situacijama.
Povezivanje sa centrom za nadzor olakšava saradnju sa vlastima, policijom, hitnim i socijalnim službama i lokalnom samoupravom radi brže reakcije na ozbiljne incidente.
Integracija sistema može omogućiti brže obaveštenje roditelja o hitnim situacijama u školi, pružajući im mir i informacije o sigurnosti svoje dece.
Iako može biti početnih troškova za implementaciju, dugoročno gledano, integracija sistema bezbednosti donosi uštede u vremenu i novcu.
Stepen realizacije i posvećenosti projektu
Efikasnost modeliranja bezbednosti u školama: Ključni uticaji i ocenjivanje
Sistem bezbednosti i zaštite u obrazovnim ustanovama treba da se vrednuje na osnovu smanjenja rizika od pretnji – potencijalnih faktora rizika i primenjenih mera zaštite. Zbog kompleksnosti, neophodno je ocenjivanje primenjenih aktivnih mera i potreba za stalnim unapređenjem bezbednosti kroz stepene posvećenosti obrazovne ustanove u realizaciji projekta „Bezbedna škola“. Primenom ove metode isključuje se pristrasnost u ocenama prosečnih efekata koji se javljaju usled sistematskih razlika u uzorku obrazovne ustanove koja nije koristila aktivne mere predviđene ovim Projektom.
Projektom „Bezbedna škola“ predviđen je niz kvalitativnih postupaka za procenu koji se koriste, kao i težnja da svaka vizuelizacija kvantitativnih rezultata bude praćena odgovarajućim kvalitativnim deskripcijama kroz isticanje stepena realizacije i posvećenosti obrazovne ustanove brojem zvezdica, i to od jedne do pet zvezdica. Veći broj zvezdica označavao bi veći stepen realizacije i posvećenosti projektu Integrisani sistem bezbednosti „Bezbedna škola“ od strane obrazovne ustanove. U suštini, to bi predstavljalo činjenično stanje postignutih rezultata bezbednosne politike, a njeno dalje unapređenje, do pet zvezdica, bi imalo formu strateškog cilja, opredeljenja i principa koji bi se precizno i kvantitativno određivali (formulisali) kroz akcione planove.
Svrha ovakvog modeliranja je da unese jasnoću i preciznost implementirane bezbednosne politike u svrhu minimizacije pretnji po život, zdravlje i imovinu PREVENTIVNO.
Stepen realizacije i posvećenosti obrazovne ustanove vizualizovan kvantitativnim rezultatom:
Za sve korake implementacije i primene projekta „Bezbedna škola“ potrebno je raditi redovan monitoring sistema jednom godišnje a periodične preglede primene projekta na svakom objektu obrazovne ustanove najmanje jednom u šest meseci.
Pridružite nam se ili nas podržite u našem najznačajnijem projektu
REC aktivno radi na stvaranju sigurnijeg i podržavajućeg okruženja u obrazovnim ustanovama, čime doprinosi ne samo fizičkoj bezbednosti već i emocionalnom i mentalnom blagostanju učenika, zaposlenih, roditelja/staratelja i očuvanju integriteta obrazovnog sistema.
POZIVAMO SVE KOJI MOGU DA POMOGNU U REALIZACIJI OVOG PROJEKTA NA BILO KOJI NAČIN DA NAM SE PRIDRUŽE!
Ima li nešto više što bi trebalo ozbiljno da alarmira stručnu i širu javnost?
U saradnji sa GloSec-om smo pokrenuli ažuriranje projekata „Bezbedna škola“ sa konkretnim odgovorima na nove pretnje i izazove. U pisanju nove verzije projekta „Bezbedna škola“ učestvuju mnogi priznati stručnjaci, svako od njih u svojoj oblasti. Do izlaska ažurirane verzije projekta „Bezbedna škola“ prethodni projekat je u potpunosti primenljiv!